Untitled

Det bliver dyrere at eje og køre traditionelle biler i Danmark. Fra 2026 hæves motorvognsskatten med yderligere 10 procent, hvilket især rammer ejere af benzin- og dieselbiler.

Tiltaget er en del af den politiske aftale, der gradvist skal gøre bilbeskatningen mere grøn. Allerede fra 2023 til 2025 er motorvognsskatten blevet reguleret op med 6,5 procent årligt, og i 2026 følger altså endnu en markant stigning.

Baggrunden: Fremme elbiler og hybrider

Formålet med afgiftsstigningen er at skubbe flere bilkøbere over i el- og hybridbiler, som i en årrække fortsat nyder gunstigere vilkår. For eksempel betaler elbiler kun en reduceret andel af registreringsafgiften, hvilket gør dem væsentligt billigere end tilsvarende benzin- og dieselmodeller.

“Vi ønsker at fremskynde den grønne omstilling af bilparken. Derfor skal det gøres mere attraktivt at vælge en klimavenlig bil,” har Skatteministeriet tidligere udtalt i forbindelse med aftalen.

Hvem bliver hårdest ramt?

Stigningen mærkes især blandt bilejere med større og tungere biler, hvor motorvognsskatten i forvejen er høj. En diesel-SUV kan fremover koste flere tusinde kroner mere om året i skat, mens små mikrobiler rammes mindre.

Brancheorganisationer har advaret om, at de øgede udgifter kan presse bilsalget af traditionelle biler yderligere ned. Samtidig peger flere økonomer på, at ændringen kan få brugtbilspriserne på benzin- og dieselbiler til at falde hurtigere.

Fremtidens bilmarked

Elbiler og plugin-hybrider ser ud til at blive de store vindere af ændringen. Selvom registreringsafgiften på grønne biler også gradvist stiger, vil de i mange år fremover fortsat være økonomisk mere fordelagtige end biler med forbrændingsmotor.

Hvad sker der nu?

Den nye afgiftsstigning forventes endeligt vedtaget i løbet af 2025 og træder i kraft fra 1. januar 2026. For danske bilkøbere er signalet klart: Fremtiden er elektrisk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *