images

BMW er klar til at tage kampen op mod kinesiske elbilproducenter med en helt ny teknologiplatform: Neue Klasse. Platformen er designet til at revolutionere BMW’s produktportefølje de næste år og bygger på avancerede softwarebaserede styringsenheder – kaldet “superbrains”.

20 gange mere computerkraft

Ifølge BMW vil de nye superbrains levere op til 20 gange mere beregningskraft end de nuværende systemer. Det skal muliggøre langt hurtigere datahåndtering, bedre selvkørende funktioner og mere effektiv styring af motor og batteri.

40 nye modeller på vej

Den nye platform bliver rygraden i BMW’s fremtidige biler. I løbet af de næste to år planlægger koncernen at lancere 40 nye modeller, herunder elbiler, hybrider og konventionelle køretøjer. Fokus vil dog være på elbiler, hvor Neue Klasse skal sikre længere rækkevidde (op til 800 km), hurtigere opladning og lavere produktionsomkostninger.

En investering i fremtiden

BMW har afsat over 10 milliarder euro til udviklingen af Neue Klasse, herunder store investeringer i batteriproduktion i samarbejde med partnere som kinesiske CATL.

“Med Neue Klasse skaber vi biler, der ikke bare er elektriske, men intelligente. Det er et teknologisk spring, der placerer BMW i fronten af industrien,” udtalte BMW’s topchef i forbindelse med afsløringen.

Konkurrencen fra Kina

En af de største udfordringer for europæiske bilproducenter er den voksende konkurrence fra kinesiske mærker, der tilbyder billige og teknologisk avancerede elbiler. Neue Klasse skal være BMW’s svar på denne udfordring – og et værktøj til at fastholde premium-positionen på verdensmarkedet.

Hvad sker der nu?

De første biler baseret på Neue Klasse forventes lanceret i 2026. Hvis satsningen lykkes, kan den blive en milepæl i BMW’s historie og definere mærkets fremtid i en eldomineret bilindustri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *