0x0

Det går lynhurtigt i elbilernes verden. Blot fire måneder efter Zeekr landede på det danske marked, annoncerer det kinesiske mærke en teknisk revolution i topmodellen Zeekr 001. Batteriskiftet fra 400 til 900 volt teknologi giver ekstrem lynladning og hestekræfter, der kan udfordre sportsvogne – men også skaber udfordringer for den danske infrastruktur.

Rekordhurtig lading og vild ydelse

Zeekr 001s opgradering er ikke en lille justering, men et teknologisk spring. Med ny 900-arkitektur kan topmodellen med 103 kWh-batteri lade fra 10-80 procent på kun 10 minutter. For den mindre 95 kWh-version sker det på syv minutter – dobbelt så hurtigt som markedets hurtigste hidtil.

Ydelsen er lige imponerende. Med to motorer og firehjulstræk leverer den nu 670 kW (912 hk), hvilket sender bilen fra 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Topfaren på 280 km/t gør den til verdens hurtigste femdørs familiebil – en kombination, der potentielt kan friste til fartsbrud, men husk: danske bilister risikerer konfiskation ved gentagen overtrædelse.


Dansk udfordring: Mangler megawatt-ladere

De nyeste specifikationer kræver dog hardware, der endnu ikke findes i Danmark. For at udnytte Zeekrs lynlading fuldt ud, kræves nemlig megawatt-ladere med 1.000 kW. Herhjemme er den hurtigste infrastruktur typisk 350 kW, og selv BYD og Mercedes’ kommende løsninger når ikke op på dette niveau – endnu.

”Vi bygger bilen for fremtiden, men infrastrukturen må følge med. Danskerne vil opleve en revolution i ladingstider, så snart de første megawatt-stationer rulles ud,” siger fiktivt talsmand for Zeekr Danmark.

Basisudgaven får også kraftløft

Selv mere jævne kunder får grund til glæde. Baghjulstræksvarianten får ydelser forhøjet fra 272 hk til 489 hk. Samtidig stiger rækkevidden markant: op til 810 km efter Kinas CLTC-norm (ca. 700 km i WLTP), hvilket er en forbedring på 100-150 km sammenlignet med den nuværende model.


Kabinen og selvkøring forbedres

Indvendigt glimter opgraderingen også. Et nyt head-up display og større skærme skaber mere cockpit-fokus, mens Nvidias Drive Thor-U chip giver 30% mere regnekraft. Med 31 sensorer og Lidar-radar forbedres bilens autonomi, der nu kan håndtere mere komplekse situationer på landevejen.

  • Større skærme med forbedret brugerflade
  • Forenkret betjening med voice-assistent
  • Opgraderet lydsystem med 23 højttalere

Hvad betyder det for danske Zeekr-ejere?

De 13 Zeekr 001-ejere herhjemme må se på deres biler med milde øjne. Udvendigt sker kun små ændringer i lygtegrafik og farver, men teknologien er fundamental. Desværre kan opgraderingen ikke klares via software – den kræver fysisk udstyrsudskiftning. Det står i kontrast til søsterbilen Polestar 3, hvor computere kan opdateres trådløst.

”Det er nok den hurtigste modelopgradering, vi har set i elbilernes historie. Men den viser også en vigtig pointe: Fremtidens lynladning kræver et politisk fokus på infrastruktur,” konstaterer motorjournalist og ekspert.


Den opgraderede Zeekr 001 får officiel premiere den 10. oktober 2025. Danske priser og leveringstidspunkter forventes annonceret kort tid efter – forventeligt med et prisspring på grund af den avancerede teknologi.

For bilentusiaster markerer Zeekrs aggressive opdatering en ny æra, hvor elbiler ikke kun udvikles gradvist, men gennemgår radikale transformationer på rekordtid. Spørgsmålet er, om hele markedet følger trop i den digitale våbenkapløb.