Ford-chef Jim Farley indrømmer åbent, at bilproducenten har begået mange fejl i omstillingen til elbiler. I et direkte interview med Business Insider kalder erfaringen “wake-up call”, da Ford selv fik øjnene op for, hvor meget de er efter i forhold til rivaler som Tesla og kinesiske mærker. “Jeg blev meget ydmyg”, fortæller Farley om den chokerende erkendelse fra en dissections-øvelse af konkurrenters biler.
Chokerende teknologisk gæld bag lukkede døre
For år siden lod Jim Farley og hans team en Tesla Model 3 samt kinesiske elbiler demontere – en standardprocedure i bilindustrien for at lære af konkurrenter. Resultatet rystede ledelsen på Fords hovedkvarter. Især den egenbyggede Mustang Mach-E viste sig at have 1,6 kilometer mere kabelføring end Tesla. Det ser måske ud til en teknisk detalje, men i elbilens verden betyder ekstra kabler unødigt vægttab, reduceret rækkevidde og højere produktionsomkostninger. “Vi var chokeret over det, vi så”, indrømmer Farley.
Denne indsigt blev vendepunktet for Ford. I 2022 skabte Farley en ny dedikeret division, Model E, med det ene formål at accelerere elbilstransformationen. Selvom divisionen i sidste år et underskud på 32 milliarder kroner, fortryder han ikke strategien: “Jeg vidste, det ville blive brutalt, men jeg ønsker, at vi skal løse de sværeste problemer hurtigst muligt.”
Kina både frygtet og beundret
“Elbiler eksploderer i Kina. Vi kan ikke bare lade elbiler være, heller ikke kun i USA – hvis vi vil være et globalt mærke, kan jeg ikke bare overlade det til kineserne.”
Ford-chefen har selv kørt en Xiaomi i et halvt år og er begejstret for kinesisk innovation. Mens Tesla har været en åbenbogig konkurrent, er kineserne nu den mest pressende trussel. “De laver tingene anderledes – og billigere”, konstaterer Farley. Hans bekymring vokser, da den amerikanske regering under Trump nu har fjernet alle støtteordninger til elbiler. Farley forudser, at det vil halvere det amerikanske elbilmarked fra 10 til fem procent på kort sigt.
Men opgivelse er ikke en mulighed. Løsningen ifølge Farley er en fundamental genopfindelse af produktionsmetoder. Inspireret af Fords revolutionerende Model T fra 1908 arbejder virksomheden på en ny platform til at fremstille elbiler til omkring 200.000 kroner – under halvdelen af prisen på eksisterende modeller. Målet er at gøre elbiler tilgængelige for den amerikanske middelklasse, ikke kun for velstillede byboere.
Den amerikanske pick-up som test for fremtiden
Ford lancerer en helt ny serie af prisbillige elbiler, hvor den første er en mellemstor pick-up – det mest populære køretøj i USA. Modellen kommer på markedet i 2027 og bliver en test på, om Fords nye tilgang kan konkurrere med både Tesla og kineserne på præmisser: lavere omkostninger, relevant design og massiv skala.
“Vi sadlede helt om”, siger Farley om transformationen. “Nogle gange løser man de sværeste problemer hurtigst, når man gør det i fuld offentlighed.” For danske bilkøbere betyder det, at Fords kommende modelrække forventes at nå Europa med mere konkurrencekraftige priser og teknologi – især hvis den amerikanske succes kan gentages herhjemme.
Kan Ford indhente forsinkelsen?
- Rækkevidde og pris: Den nye platform skal hæve rækkevidden samtidig med, at prisen falder med 40-50%
- Produktionsrevolution: Genopfundet samlebånd reducerer kompleksitet og øger effektiviteten markant
- Amerikansk modvind: Trumps afkobling af klimaordninger gør vejen til markedet ekstra stejl
Jim Farleys åbenhed er ualmindelig i en branche, hvor fejl sjældent indrømmes. Men hans erkendelse er klar: “Tesla og kineserne har lært os, at elbilrevolutionen handler om mere end bare batterier – det handler om en helt ny måde at tænke biler på.” For danskerne betyder det, at Fords næste generation elbiler kan blive et reelt alternativ til de etablerede spillere i 2030, hvis den amerikanske genoplivning lykkes.
[PICTURE]https://www.google.com/search?q=Jim Farley Ford Tesla dissection[/PICTURE]