audi-concept-c-electric-roadster
Audi Concept C elektrisk roadster

Audi skriver et nyt kapitel i historien om elektriske sportsvogne. Den radikalt designede Audi Concept C, der skal efterfølge ikonerne TT og R8, er ikke længere bare en udstillingsmodel. Konceptbilen er nu godkendt til offentlig kørsel og bliver testet på Dolomitternes krævende bjergveje – et klart signal om, at den er tættere på serieproduktion end nogensinde før.

Revolutionen starter her

At en udstillingsbil får grønt lys til almindelig vejtrafik er en sjældenhed. Men Audi investerer massivt i at demonstrere Concept C i sit rette element, hvilket fortæller en tydelig historie: Denne bil er ikke blot et designstudie – den er et forvarsel på Audis fremtid.

Ifølge Audis chefdesigner Massimo Frascella skal modellen i 2027 introducere et nyt designbegreb kaldet ”radikal enkelthed” – baseret på principperne klarhed, teknisk præcision, intelligens og emotionel tilstedeværelse.

“Designet skal være så rent, at man næsten kan røre ved det – men samtidig teknisk præcist. Det er den balance, vi har mistet.”

– Massimo Frascella, chefdesigner hos Audi

Det radikale formsprog med rene flader, slanke LED-lygter og en nyfortolkning af Audis ikoniske kølergrill vil blive en designskabelon for mærkets kommende modeller. Interiøret markerer en endnu større fornyelse: Audi lover en tilbagevenden til fysiske knapper og det velkendte ”Audi-klik” – et opgør med de overdigitaliserede kabiner, som mange bilister har kritiseret de seneste år.

En bil med to ansigter

Når produktionsversionen lanceres i 2027, vil Concept C være noget helt særligt: en sportscoupé og roadster i én og samme bil. Taget kan skydes tilbage for at forvandle bilen fra lukket coupé til åben roadster på få sekunder. Audi har valgt ikke at producere to adskilte versioner – en beslutning, der symboliserer mærkets ønske om at skabe noget unikt og følelsesmæssigt engagerende.

Bilen bygges på en ny letvægtsplatform i aluminium og kulfiber, og selvom Audi endnu ikke har afsløret de tekniske specifikationer, forventes den at få et kraftigt elektrisk drivsystem med rækkevidde over 600 km og en acceleration, der bringer den i klasse med Porsche Taycan og Tesla Roadster.

Teknologi møder følelse

Audi har gennem de sidste år været kritiseret for at have mistet sin gnist i overgangen til elbiler. Kinesiske konkurrenter som NIO, BYD og Xpeng har leveret interiører med både luksus og innovation, som tidligere var Audis kerneområde.

Med Concept C ønsker Audi at bevise, at tysk ingeniørkunst stadig kan vække følelser. Den kombinerer emotionelt design, ærlig håndværksmæssig kvalitet og intelligent teknologi i en ny balance.

“Vi ønsker at skabe biler, man har lyst til at køre – ikke bare transportmidler, der kører sig selv.”

– Audi udviklingsteam, Ingolstadt

Nøgletal for Audi Concept C

  • Produktionsstart: 2027
  • Karosseri: Aluminium og karbonfiber
  • Drivlinje: Fuldelektrisk (600+ km rækkevidde)
  • Acceleration: 0–100 km/t på under 3,5 sek. (estimat)
  • Designfilosofi: ”Radikal enkelhed”

Hvad betyder det for dig?

For danske bilentusiaster er Concept C et frisk pust i en tid, hvor mange elbiler føles ens. Audi sender et klart signal: fremtidens biler skal føles levende igen. Selvom prisen endnu ikke er offentliggjort, forventes den at ligge over e-tron GT og dermed i det øverste premium-segment. Men med design, kvalitet og sjæl kan Concept C blive en ny kultbil for elbils-generationen – ligesom TT og R8 blev det for deres tid.

Audis comeback

Audis genkomst handler ikke kun om motorer og design, men om menneskelig forbindelse. “Vorsprung durch Technik” får nyt liv – ikke gennem skærme og software, men gennem en genopdagelse af ren køreglæde og autentisk håndværk. Hvis Concept C bliver lige så god på vejen, som den ser ud på billeder, kan den markere et nyt højdepunkt for Audi – og måske blive den bil, der igen får entusiasterne til at drømme.


Ofte stillede spørgsmål om Audi Concept C

  • Kommer den til Danmark? Ja, Audi planlægger en global lancering, og Danmark bliver en del af den første bølge.
  • Hvilke modeller erstatter den? TT og R8, men med en mere luksuriøs og elektrisk profil.
  • Hvornår kan man købe den? Forventes at komme til bestilling i løbet af 2027.
  • Hvad bliver prisen? Forventet startpris omkring 1,5 millioner kroner.
  • Er det en konceptbil eller en produktionsmodel? Den er stadig teknisk et koncept – men i en næsten produktionsklar form.