2605587-donald-trump-tesla

USA’s præsident Trumps skift i energi- og bilpolitik får øjeblikkelige konsekvenser. Bilmærket Dodge, der ellers var på vej med en eldrevet muskelbil, dropper planerne og genopliver i stedet den legendariske V8-motor. Det tegner et billede af en amerikansk bilindustri, der vender kæben mod elbilen og i stedet satser på fossile brændstoffer.

En V8 erstatter eldrift for at imødekomme præsidenten

Donald Trump har erklæret åben krig mod elbiler og vedvarende energi. Hans administration har i disse måneder rullet vigtige støtteordninger for elbiller hjem, lukket projekter for nye ladestandere og stoppet opførelsen af vindmølleparker. Målet er at fremme amerikanske biler med benzinmotorer, en politik, der glæder den amerikanske olieindustri, som er blandt Trumps største støtter.

De amerikanske bilproducenter følger trop. Under truslen om høje toldsatser på deres fabrikker i nabolandene Canada og Mexico, flytter de produktionen hjem til Detroit. I den forbindelse reviderer de også deres langsigtede strategier og skruer ned for ambitiøse elbil-planer. Dodge, der er en del af Stellantis-koncernen, er et perfekt eksempel på denne omstilling.


Fra el-løfter til V8-drømme

Det er en markant vendning for Dodge. Sidste lancerede mærket USA’s første elektriske muskelbil under det ikoniske Charger-navn. Planen var at følge op med en yderst kraftfuld udgave, Dodge Charger Daytona SRT Banshee, der med over 900 hestekræfter skulle overgå selv den vildeste V8-modeller som Hellcat.

Den plan er nu lagt på is. Ifølge Bloomberg vil Stellantis i stedet investere omkring 10 milliarder dollars – knapt 65 milliarder kroner – i at genåbne to lukkede fabrikker i Illinois og Michigan samt udvikle en ny V8-motor. Selv om koncernen endnu ikke har bekræftet det, antydede Dodge-chef Matt McAlear i sommeren, at det ikke var utænkeligt at skue et otte-cylindret jern ned i den elektriske Chargers motorrum.

Det tegner et billede af en amerikansk bilindustri, der vender kæben mod elbilen og i stedet satser på fossile brændstoffer.


En“retro-revolution” med udelukkede europæere

Den nye V8-muskelbil bliver dog en ren amerikansk fornøjelse. Danske og europæiske bilentusiaster kan glæde sig over, at den vil være umulig at få godkendt i EU, da den vil forvrænge de strenge miljøkrav.

Hjemme i USA er der ingen problemer. Præsident Trump har rullet den røde løber ud for store benzinslugere ved på den ene side at fastholde miljøkravene, men på den anden side at undlade at håndhæve dem over for bilproducenterne. Det skaber et teknologisk skifte, hvor udviklingen af elbiler i USA bliver sat på pause, mens producenter som Dodge, Ford og Chevrolet vender tilbage til de store V8-motorer.

De eneste sikre vindere i denne retro-revolution er Trumps støtter i olieindustrien. Ellers som præsidenten selv udtrykker det ved talrige lejligheder: “Drill Baby, drill.”